Behandling av båtbotten

Norrtälje Kommun har strikta föreskrifter för undvikande av all form av negativ miljöpåverkan av bl.a. markytor.

WBK med arrenderade Karlsviken har som syfte att tillhandahålla en lättskött och lättillgänglig båtuppläggning/bryggplatsanläggning med låga kostnader för medlemmarna.

Utöver detta ska vi naturligtvis – så långt möjligt är – hela året leva upp till miljömässigt goda rutiner på området.

En viktig fråga är då slipning/skrapning och behandling av båtbottnar.

Följande anvisningar gäller fr.o.m nu för WBK på Karlsviken.

  • Vid skrapning/slipning av båtbotten ska marken under botten täckas av en presenning eller liknande.
  • Färgrester och beläggningar uppsamlas därvid och deponeras sedan på ett förnuftigt sätt.
  • Färgburkar och lösningsmedel/penseltvätt och andra vätskor medtages också från Karlsviken – ingen dumpning på plats tillåten.

Vi hoppas nu på medlemmarnas fulla förståelse inför dessa anvisningar och att alla gör sitt bästa i denna miljöfråga.

Dessutom är det ju en ren trivselfråga att vårt område hålls snyggt och prydligt året runt.